Kroppen är vårt tempel - och man förgiftar inte sitt tempel!

 
 
Bilden är verkligen inte ny för mig, finns i princip på varje cigarettpaket i Turkiet så jag har sett den ett x antal gånger. Bilden har inte stört mig så mycket egentligen och gjorde inte det i sommras heller. Inte förens nu.
Igår kände jag att det måste bli ett slut på det här med rökningen, jag har laddat ner en app för att sluta röka tidigare men inte använt den.
Innan jag gick och la mig igår skrev jag även en lista med för- och nackdelar med att röka. Nackdelarna väger ju - som ni ser - tyngre vilket gav en viss motivation till att sluta. Jag startade rökfri-appen imorse och lyckades hålla mig fram till efter lunch då nikotinsuget blev för mycket.
Jag hade 3 cigg kvar ur det gamla paketet och har nu rökt upp dem. Men på väg hem fråm enheten alldeles nyligen bestämde jag mig för att läsa lite mer om vad som faktiskt händer i kroppen när man röker och vad cigaretter innehåller (inte för att jag inte visste vad som fanns där i innan) och när jag läste om alla gifter - som bara var några få av ca 3000 gifter -  så blev jag i princip paff.
T ex Radon. hallå RADON! Det är ju en radioaktiv ädelgas och det sitter jag frivilligt och andas in i mina lungor som sedan går ut i blodet och resten av kroppen. Och det är bara en utav alla giftiga ämnen som finns i cigaretterna!
Jag har aldrig sätt så allvarligt på det men när jag satt där med telefonen framför mig med alla fakta och vad alla dessa gifter är för något egentligen gick det upp för mig. 
 
Det är verkligen inte lätt att sluta röka, det kan jag intyga, men med all den där faktan jag läst om dessa gifter som finns i cigaretter, vad som händer i kroppen när man röker, vad följdsjukdomarna kan bli och vilka skador kroppen kan drabbas av känns det som att min motivation har ökat markant!
 
Det är verkligen inte värt att utsätta sin kropp för alla dessa gifter, tänk om man skulle bo i ett hus med alla dessa gaser/gifter, det är ju inte riktigt samma sak jag vet men jag tror ni förstår vart jag vill komma.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0