Man slutar inte förvånas


Alltså detta är så sjukt, ändå slutar man inte att förvånas.

Idag på bussen på väg hem satt tre små tjejer på 11-12 år. En av tjejerna drack denna aloe vera dryck. Jag lyssnade på musik men lyckades ändå snappa upp just detta.
"Men den där är ju inte så nyttigt egentligen."
Säger en av tjejerna och genast tittar tjejen med flaskan på näringsinnehållet.
"Det är 50% vatten." Säger hon och sen hörde jag inget mer.

Det jag stör mig på här är att en 11-12 årig flicka ens vet hur man läser av näringsinnehållet på etiketten!
Att de ens bryr sig!
Dem är barn!

Tycker detta är så fel och fullkomligt sjukt. Inte konstigt att samhället blir som det blir. Småtjejer lyssnar på vad som sägs hemma - pojkar gör väl såklart det också men just detta är nog mer en tjejgrej - och vad de läser i media osv. 
Jag visste inte hur man läste av och tolkade näringsinnehållet på en produkt när jag var så liten, jag brydde mig inte ens!

Tycker att all denna hetts kring mat och innehåll osv har gått för långt. När barn börjar titta på det vet man att det har gått överstyr.

Snälla om det nu är så att man vill kolla innehållet på det man äter och hur mycket dittan och datten innehåller, gör det diskret. Inte inför dina småsyskon eller barn. Barn överhuvudtaget för det är inget ett barn behöver tänka på.

Punkt.



Kommentarer
Postat av: Emelie

Det står 50% vatten på framsidan av etiketten. :) men ja det är sjukt att så unga inte förstår vad de läser. De ser bara det som står på etiketten utan att förstå vad det verkligen innehåller och att sockerarterna (aloeveran) i drycken är nyttiga för kroppen. Störande? Ja.

Svar: Ja, det är sjukt!
My Bergstedt

2014-08-23 @ 13:13:44

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0