Drömmar, stress och ångest


Dessa tre är något som kretsar runt i mitt huvud dagligen.
Vad är min dröm, vad vill jag uppnå? Hur ska min framtid se ut? Vad vill jag jobba med? Vad vill jag uppnå?
Svaret är väldigt luddigt.
Jag ska tillbaka till skolan i höst och utifrån den utbildning vill jag fokusera på psykologi och psykiatri. Det är något jag tycker är intressant och kan relatera till. Förstå. Och då kan man även hjälpa andra. 
Så är det det jag vill jobba med?
Det är ett alternativ. Men mitt musik intresset då?
Den där lilla nyfikenheten som gnager i bakhuvet, skulle jag kunna komma någon vart med min röst? Är det något värt att satsa på?
Det var min stora dröm som liten, att bli artist.
Är de bara en flickdröm eller skulle den verkligen kunna bli sann?

Så många frågetecken och alldeles för få svar.
Något jag känner är iaf att leva i nuet, göra det som är viktigt nu. Dvs göra klart gymnasiet och ha en utbildning i ryggen. Då kan jag alltid försöka mig på musiken vid sidan av. Kanske det skulle funka. 
Men med alla dessa frågetecken hängandes i luften blir jag stressad, får nån slags press på mig. Att jag tar studenten om 2 år, då har mina vänner redan jobbar i 2 års tid vilket kanske sätter dem längre fram i livet. Att deras liv är mer stabilt än mitt, kanske har de flyttat hemifrån, nån kanske har barn?
Bara tanken på detta får magen att snöra ihop sig. 
Jag känner att jag vill så mycket men vet inte hur jag ska göra eller vad jag ska göra.
Och sen för att inte tala om pojkväns stressen jag känner just nu. De flesta av mina vänner har pojkvän/flickvän. Deras små syskon har en partner och där sitter jag. Singel. 
Och med den stressen kommer ångest. Ångest över att inte ha någon att dela sin vardag med, sina tankar och idéer. En känsla av att jag inte duger. Och sen ätstörningstankarna på det, som skapar en annan typ av ångest.
Att hela tiden ha tankar som säger, ät inte det, du måste träna, du kommer bli tjock om du äter osv osv. Jag vet ju mycket väl att tankar är bullshit men jag kan inte fly från ångesten när den kickar in. 
Jag känner mig så trött på hur samhället blivit så hälso- och träningshektiska. Bara det kan ge mig ångestkänslor. Blä.

Men vad jag vill säga med detta inlägg är väl egentligen att det är rätt sjukt att så mycket runt om i sin omgivning som påverkar en. Som lätt kan ge press och stress. 
Och att inte veta vad man vill med livet, om jag kommer få ett sånt där liv då jag en dag kommer kunna känna att "nu är jag nöjd, till och med lycklig."



Kommentarer
Postat av: J

Ett tips från mig till dig - stäng ner Facebook - instagram och diverse sociala medier ... Då slipper du bli påverkad av alla hälso bilder och kanske även alla alanya uppdates.. Fokusera på verkliga livet och dom som betyder nått .. Jag är 27 år gammal och vet fortfarande inte helt vad jag vill med mitt liv .. Trots att jag e utbildad inom de jag brinner för . Jag har verken pojkvän eller barn - men däremot har jag goda vänner och ett liv som passar mig just nu . Så sluta se vad andra gör .. Låt dom gifta sig , skaffa barn osv .. Din dag kommer också - men undertiden LEV! Du får aldrig tillbaka igår och onda tankar skapar ett ont mönster . Du nämner att du är trött på att samhället har fokus på kropp osv .. Men du bidrar till de också .. Kolla genom din blogg där du lägger upp bilder på dig själv och din egna kropp ! Så du e Inte så mycket bättre där ! Du e ung och har massa att lära - du sitter med tankar som många andra i din ålder har .. Men bara du kan vända dom
Negativa tankarna till nått positivt ! Vill du sjunga - SJUNG .. Vad har du att förlora? Våga Satsa - Våga leva !

2014-06-18 @ 12:21:06
Postat av: J

Ett tips från mig till dig - stäng ner Facebook - instagram och diverse sociala medier ... Då slipper du bli påverkad av alla hälso bilder och kanske även alla alanya uppdates.. Fokusera på verkliga livet och dom som betyder nått .. Jag är 27 år gammal och vet fortfarande inte helt vad jag vill med mitt liv .. Trots att jag e utbildad inom de jag brinner för . Jag har verken pojkvän eller barn - men däremot har jag goda vänner och ett liv som passar mig just nu . Så sluta se vad andra gör .. Låt dom gifta sig , skaffa barn osv .. Din dag kommer också - men undertiden LEV! Du får aldrig tillbaka igår och onda tankar skapar ett ont mönster . Du nämner att du är trött på att samhället har fokus på kropp osv .. Men du bidrar till de också .. Kolla genom din blogg där du lägger upp bilder på dig själv och din egna kropp ! Så du e Inte så mycket bättre där ! Du e ung och har massa att lära - du sitter med tankar som många andra i din ålder har .. Men bara du kan vända dom
Negativa tankarna till nått positivt ! Vill du sjunga - SJUNG .. Vad har du att förlora? Våga Satsa - Våga leva !

Svar: Tack J för din kommentar!
Du har helt rätt, dock så tror jag inte att jag kommer kunna stänga mer FB och instagram men jag förstår syftet med det du föreslår.
Och visst bidrar jag med denna kropps grej men jag syftade mer på de som är extrema. Som tränar varje dag flera timmar, som förbjuder sig själva att äta vissa saker osv. Det är sånt jag är trött på. Självklart ska man få lägga upp bilder på sin kropp om man vill det. Men när samhället har blivit så extremt kost och tränings freaks och som jag tycker gått över styr då blir det för mycket.

Ja att leva och ta vara på det jag värderar högst är nog min prio ett just nu och som du säger, min dag kommer väl också till slut.
My Bergstedt

2014-06-18 @ 12:21:15

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0