Hemmagjord Hummus


Jag blev så sugen på hummus så jag slängde ihop en medans mamma började på brödet som ska bakas senare!
Receptet är ifrån ICA men jag hade i lite mer vitlök, citron, en skvätt vatten, chillifläks och så turkisk balsamico gjorde på granatäpple, jag ringlade ner lite gran för en liten annan syra. Perfekt!

Ingredienser

 5 dl

  • 1 vitlöksklyfta
  • 1 burk kikärter (à 400 g)
  • 1/2 chilifrukt
  • 1/2 tsk spiskummin
  • 1 msk pressad citronjuice
  • 3 msk olivolja
  • 1 msk tahini (sesampaste)
  • salt och peppar

Så här gör du

  1. Finhacka vitlöksklyfta. Lägg den med kikärter, chilifrukt, spiskummin, pressad citronjuice, olivolja och tahini i en matberedare.
  2. Mixa till en jämn smet. Smaksätt med salt och peppar. Förvara kallt till servering.
Tips: Skölj av kikärtorna först så du slipper laget från konserveringen!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0